Naam Nick Loodts

Leeftijd 29

Woonplaats Turnhout

Huisgenoten? Ouders

Hobby’s Tunning van auto’s, foto’s maken van mijn auto, muziek luisteren en Pokémon vangen

Opleiding  Geen opleiding

Werk Geen werk

Kan je wat meer over jezelf v0ertellen?

De eerste verschijnselen van FA toonden zich toen ik 8 jaar oud was (veel vallen en evenwicht problemen). Pas op latere leeftijd is mijn ziekte vast gesteld, dit door meerde foute diagnoses. Ik heb een hele tijd vrijwilligers werk gedaan in de ICT en als kinderverzorger. Maar dit heb ik moeten opgeven door de achteruit gang van mijn ziekte. Ondertussen heb ik mijn ziekte aanvaardt en leef ik van dag tot dag.

Welk positieve affect heeft FA op je leven gehad?

Ik heb meer respect voor mensen met een beperking en ik geef een positieve draai aan mijn leven, ondanks mijn ziekte. Meer inzicht heb ik gekregen in de mensen die ik echt kan vertrouwen en wie niet.

Welke veranderingen heeft FA in je leven gehad?

• Mijn mobiliteit.
  • Mijn psychische welzijn: Ik heb het in het begin erg moeilijk gehad met de aanvaarding van mijn ziekte. Waardoor ik meerdere zelfmoord gedachten en pogingen heb ondergaan.
  • Mijn sociale contacten.
  • Hulp nodig hebben in het dagelijkse leven: Zoals hulp bij het wassen en aankleden, van bed naar de rolstoel gaan, bereiden van eten en soms ook bij het opeten.
  • Wat ik graag deed zoals computeren en gamen, gaat nu niet door mijn achteruitgang.
  • Fysiek verandert er veel: Mijn evenwicht is steeds slechter, mijn fijne motoriek gaat erg moeilijk en bepaalde handelingen zijn niet meer mogelijk.

Welk advies zou jij geven aan iemand die net de diagnose FA heeft?

Probeer positief in het leven te staan ondanks dat het soms moeilijk is. Neem de dag zoals het komt! Negatief zijn zorgt er enkel voor dat je dieper en dieper in de put raakt en dit maakt verwerken erg moeizaam.

Probeer nog zoveel mogelijk te genieten van al de dingen die je doet en nog wilt doen, laat je beperking je niet weerhouden!

Wanneer ben jij bekend geworden met hulpmiddelen gerelateerd aan FA?

Op jonge leeftijd heb ik een buggy gebruikt als hulpmiddelen tijdens het lopen. Daarna een manuele rolstoel voor verre afstanden en vanaf 2010 altijd de rolstoel. Sinds mijn 19e levensjaar gebruik ik een elektrische rolstoel. Ook gebruik ik nu een jaar of 3 een tafel tijdens het eten en een rietje voor het drinken. Ik heb: Een drankhouder aan de rolstoel, plas flessen, een passieve tillift en een douchestoel.