RideATAXIA Europe 2023: een FAntastische dag!

Op 2 september was het zover: De FAntastische fietstocht 2.0 (RideATAXIA Europe 2023). In totaal hebben we zeker 26.000 euro opgehaald en de FAmilie uitgebreid, bedankt iedereen!

De Routes

Bijna 200 deelnemers hadden zich ingeschreven voor één van de vele routes! Niet iedereen is gekomen maar zij hebben wel allen betaald. Net als twee jaar geleden was de start en de finish bij TML Dommelstreek in Geldrop, ook waren er weer professioneel uitgepijlde routes van 3, 17, 50 en 81 km op verharde wegen (toegankelijk voor veel verschillende fietsen).

De 50 km route was het meest populair (tegen de 40 inschrijvingen) en met de 17 km route gingen verschillende kinderen mee. Vorige keer was de 3 km route op de fietsbaan (voor rollers en wandelaars), deze editie was ook deze route uitgezet door Geldrop en had wel 36 inschrijvingen.

Er waren ook twee extra onverharde routes met voorrijders: één voor off-road handbikers en één voor mountainbikers. Deze routes hadden niet veel maar wel super enthousiaste deelnemers.

Donaties

Naast het inschrijfgeld betaald door deelnemers (12 euro per volwassene en 5 euro voor een kind) is er ook veel geld opgehaald door donaties. Bij het inschrijven van een route kon je ook kiezen uit sponsering voor een bedrag van 10, 25, 50 of 100 euro. Deze mogelijkheid is zeker 35 keer gebruikt. Zo is er vanuit het inschrijfsysteem meer dan 3000 euro overgemaakt naar Stichting-FAN. Door de  vele particuliere donaties en de donaties door bedrijven is ook zeker 4000 euro opgehaald.

Ook dit jaar was er weer een FAntastische donatie van stichting ROLLEN VOOR SPIEREN

(https://rollenvoorspieren.nl/), opgericht door Glenn Wijntjens van 18.500 euro. Dit bedrag heeft de stichting opgehaald door een kleding inzamelactie in maart 2022 en met de verkoop van het boek over zijn leven.

Dit jaar hadden we ook een loterij georganiseerd. Deelnemers konden een lotje kopen voor één euro of zes lotjes voor 5 euro, waarbij gesponsorde prijzen konden worden gewonnen. Hiermee hebben we ook een paar honderd euro verdiend.

Doordat we veel eten gesponsord kregen en ook andere benodigdheden hebben we weinig kosten gemaakt om de RideATAXIA mogelijk te maken. In totaal hebben we zeker 26.000 euro opgehaald!

Doel van RideATAXIA

Er waren ongeveer 15 tot 20 deelnemers met FA, uit  Nederland, België, Duitsland en Tsjechië. We mochten veel nieuwe FAmilie verwelkomen, maar gelukkig ook veel FAmilie die ook in 2021 van de partij was.

Geld ophalen was zeker een belangrijk doel van deze RideATAXIA, maar zeker ook bekendheid voor FA. Bij Stichting-FAN zijn we ervan overtuigd dat we samen sterker zijn en we hebben dan ook veel promotie gemaakt voor de FA-dag op 2 december (https://stichting-fan.nl/2023/09/04/familiedag-2-december-nijmegen-samen-sterker/).

Hopelijk kunnen we het geld snel besteden aan geneesmiddelonderzoek op de FA-expertisecentrum in het RadboudUMC waar we komende tijd meer van horen.

Langs deze weg willen we iedereen ontzettend bedanken! Zonder de organisatoren, vrijwilligers, deelnemers, donaties, sponsering en FAmilie was deze succesvolle dag niet mogelijk geweest. Met jullie inzet zijn we weer een stap dichterbij geneesmiddelonderzoek.